خرید خودروی دست دوم کارشناسی خودرو

پنج شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹
  • 795 views
  • 0

خرید خودروی دست دوم ریسک‌هایی به همراه دارد که اگر با آن‌ها آشنا نباشید، ممکن است ضررهای مالی زیادی را متحمل شوید. یکی از مهم‌ترین این ریسک‌ها، خرید خودروی چپی است آن هم در حالی که ندانید خودروی مورد نظر چپ شده است! در بسیاری از مواقع، اگر فردی حرفه‌ای نباشید، ممکن است آثار چپ شدگی خودرو را متوجه نشوید. چرا که با رنگ کردن و تعویض قطعات و همچنین یک صافکاری تر و تمیز، می‌توان یک خودرو چپ شده و آسیب‌دیده را مانند روز اول سالم و مرتب کرد. بنابراین اهمیت کارشناسی خودرو در زمان خرید ماشین‌های کارکرده بسیار بالا است. اگر خودتان فردی حرفه‌ای هستید، احتمالاً می‌دانید که چه مواردی را باید برای تشخیص چپی بودن خودرو بررسی کنید. اما اگر با این مسئله آشنایی ندارید، تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید تا با نحوه تشخیص آثار چپ شدن خودرو به طور کامل آشنا شوید.

رنگ شدن خودرو
حتماً شنیده‌اید که در مورد یک خودروی دست دوم از رنگ شدن یا نشدن آن صحبت می‌کنند. رنگ شدن در زمانی اتفاق می‌افتد که خودرو به هر دلیلی مانند سقوط اجسام، تصادف، چپ شدن، خراش برداشتن و … بخشی از رنگ بدنه را از دست داده باشد. هنگامی که خودرو در ابعاد کوچک مانند یک یا چند نقطه و یا در ابعاد بزرگ مانند مساحت کامل گلگیرها یا کل بدنه، رنگ شده باشد، در هر صورت یک خودروی با رنگ محسوب می‌شود. وجود رنگ‌شدگی، نشانه‌ای بر احتمال چپ شدن است. اما چطور می‌توان متوجه آن شد؟ معمولاً نقاشان خودرو تلاش می‌کنند که رنگ دقیقی برای پوشاندن لک‌های بدنه بسازند که به رنگ اصلی کارخانه بسیار نزدیک باشد. اما در هر صورت، اندکی تفاوت طیف در بین آن‌ها وجود خواهد داشت. اگر در طول روز و در فضای باز با دقت به خودرو نگاه کنید، متوجه رنگ‌شدگی‌های آن می‌شوید. اما اگر کل بدنه رنگ شده باشد، تشخیص آن کمی دشوارتر خواهد بود. معمولاً در زمان کارشناسی خودرو از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که ضخامت رنگ را در نقاط مختلف خودرو می‌سنجند و از این رو می‌توان به رنگ شدن یا نشدن آن پی برد.
شاسی‌های غیرطبیعی
تشخیص آسیب‌دیدگی شاسی‌ها کار افراد معمولی نیست. از این رو در کارشناسی خودرو باید یک فرد متخصص و کارآزموده حضور داشته باشد تا با بررسی شاسی‌ها بتواند بگوید که این خودرو چپی بوده است یا خیر. دلیل این امر آن است که بعد از چپ شدن، شاسی‌ها از حالت عادی خود خارج شده و باید یک تعمیرکار آن‌ها را به حالت اولیه برگرداند.
بررسی سقف
بررسی سقف اهمیت زیادی در کارشناسی خودرو دارد. اگر خودرو چپ شده باشد، به احتمال زیاد از ناحیه سقف نیز آسیب‌دیدگی پیدا کرده است. دلیل این امر آن است که سقف خودرو به احتمال زیاد در زمان چپ کردن، با زمین برخورد می‌کند. به همین دلیل قطعاً فرورفتگی‌هایی پیدا خواهد کرد و رنگ آن نیز در بیشتر نقاط از بین می‌رود. به همین دلیل بعد از چپ کردن یا سقف خودرو را عوض می‌کنند یا آن را صافکاری کرده و رنگ مجدد می‌زنند. در هر صورت با دقت و تجربه کافی می‌توانید متوجه آن شوید. مثلاً به دنبال رد پایی از سطوح موج‌دار روی سقف باشید. چرا که حتی ماهرترین صافکارها نیز نمی‌توانند سقف را مانند روز اولی که از کارخانه بیرون آمده است، در بیاورند. از طرفی، تعویض سقف فابریک کارخانه با یک سقف دیگر هم بدون نقص از آب در نمی‌آید. اندکی توجه به درزها و عایق‌بندی‌های سقف می‌تواند سرنخ خوبی برای تشخیص تعویض سقف باشد.

بررسی کاپوت خودرو
کاپوت خودرو هم مانند سقف از بخش‌هایی است که بعد از چپ کردن ممکن است آسیب زیادی را متحمل شود. برخی از اوقات مالک خودرو ممکن است مجبور به تعویض کاپوت شود و گاهی نیز به صافکاری و رنگ کردن بسنده می‌کند. اگر کاپوت عوض‌شده باشد، با بررسی برخی پارامترها مانند بررسی درزها و رنگ آن می‌توان متوجه شد که فابریک کارخانه نیست. اگر هم صافکاری شده باشد، باید زیر نور آفتاب و با دقت به وجود امواج احتمالی روی سطح کاپوت دقت کنید. وجود برخی از نقاط زبر و اختلاف رنگ که نشان از رنگ‌شدگی کاپوت دارند نیز نباید از چشمان شما دور بماند.
بررسی ستون‌ها
ستون‌ها مانند شاسی، در زمان چپ شدت آسیب می‌بینند و از آنجایی که نمی‌توان آن‌ها را با نمونه جدیدتر جایگزین کرد، باید هر طوری شده یک مکانیک ماهر آن‌ها را به حالت اولیه برگرداند. از این رو آثار چپ شدگی در هر صورت روی آن‌ها باقی خواهد ماند.

کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو به همراه تعیین قیمت

با وجود نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، کارشناسی خودرو کار ساده‌ای نیست و المان‌های زیادی وجود دارند که باید در طول کارشناسی به تمام آن‌ها توجه شود. همچنین زمانی که مشخص شود قطعه‌ای از خودرو عوض‌شده یا بخشی از آن دچار رنگ‌شدگی است، در مرحله بعدی با چالش قیمت‌گذاری مواجه خواهید شد.

پس بهتر است از خدمت کارشناسی خودرو همراه مکانیک در https://www.hamrah-mechanic.com/car-inspection/ استفاده کنید و خودرو مورد نظر خود را به صورت کامل کارشناسی کنید تا جلوی ضررهای احتمالی را بگیرید.

منبع : ترفندها
دسته بندی : بدون موضوع
به اشتراک بگذارید : فیسبوک گوگل تویتر کلوب یاهو

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

ارسال دیدگاه

انتشار یافته : 0 ، در انتظار بررسی : 95
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند. در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.

افزایش لایک و فالوور

کی عکس تلگراممو دیده؟

رفع ریپورت تلگرام

کسب درآمد از ربات تلگرام

حرفه ای شدن در اینستاگرام