چطور یک نوجوان موفق باشیم…؟

جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶
  • 3,578 views
  • 0

بازه سنی 13 تا 19 یک قسمت خیلی مهم از زندگی یک انسان است. قدم های اصلی در این هفت سال از زندگی برداشته می شوند. گرچه این سال ها نوجوانی می تواند با تفریح سپری شود ولی مسئولیت پذیری، فرصت یابی و موفقیت نیز همین اطراف هستند. داشتن مقدار صحیحی از مسئولیت پذیری و استقلال می تواند شما را به سمت تبدیل شدن به یک نوجوان موفق هدایت کند.

نوجوان موفق

فعال تر باشید…​

در فعالیت های فوق برنامه شرکت کنید. مدارس به دانش آموزان امکاناتی می دهد تا دانش آموزان فعال تر باشند (البته ممکن است در منطقه شما این مورد فراهم نباشد ولی اصلا هیچ مشکلی نیست). یکی از فعالیت های مورد علاقه تان مانند ورزش، محافل علمی و یا … را برگزینید و در آن ها شرکت کنید. از بین این فعالیت ها آن را انتخاب کنید که با علاقه و استعداد شما هماهنگی بیشتری داشته باشد. فعالیت های فوق برنامه باید از طریق کار گروهی، مدیریت زمان و رقابت شخصیت شما را بسازند.

داوطلب شوید. کمک کردن به یک موسسه "کمک رسانی" یک فعالیت ارزشمند و شرافتمندانه با فواید بسیار زیاد است. داوطلب شدن می تواند به شما مهارت های شغلی را آموزش دهد. بسیاری از دانشگاه ها برنامه هایی مانند روزنامه نگاری، عکاسی، هنر، ورزش و … را بر اساس علاقه دانشجویان به آن ها پیشنهاد می دهند. این برنامه ها به دانشجو این امکان را می دهد تا کمی درآمد کسب کند، زندگی خوابگاهی را تجربه کند و شهری که دانشگاهش در آن قرار دارد را ببیند و بشناسد.

درباره برنامه های مختلف تحقیق کنید

نیازمندی ها را بشناسید

برنامه ای را برگزینید که مطابق علاقه تان باشد

در حرفه ای که قصد فعالیت در آن را دارید مانند یک حرفه ای عمل کنید. برای خود یک رزومه بسازید، تجربه کسب کنید؛ بسیاری از پیشنهادهای کاری در سنین نوجوانی به شما داده می شوند. بسیاری از نوجوان ها مسیر شغلی مورد علاقه شان را از قبل ترسیم می کنند. خوشبختانه بسیاری از متخصصین و افراد برجسته به نوجوان ها اجازه می دهند تا برای کسب تجربه به دفتر آن ها بروند. یک تجربه کاری که پولی در ازای آن دریافت نمی کنید می تواند شخصیت شما را بسازد و فرصت ها ی آینده را به روی شما باز کند.

با شرکت ها تماس بگیرید و یا حضورا به دفتر آن ها بروید تا بالاخره یکی از آن ها به شما اجازه خودنمایی بدهند

از خانواده خود کمک بگیرید تا جایی را به شما معرفی کنند

برای آینده برنامه داشته باشید.

اهدافتان را تعیین کنید. یکی از جنبه های موفق شدن این است که در زندکی آینده نگر باشید. مشخص کردن اهدافتان شما را ترغیب می کند که به سمت آن ها حرکت کنید. جنبه مهم در تنظیم اهداف این است که کارهایتان را سازماندهی کنید و علاقه مندی هایتان را ارزشبندی کنید. از والدینتان یا معلمتان بخواهید در این زمینه شما را راهنمایی کنند؛ راهنمایی این افراد می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

از خودتان سوال های مهمی مانند "چه چیزی من را به خود جذب می کند؟" یا "من از چه چیزی لذت می برم؟" را بپرسید

تحقیق کنید تا بفهمید چه کارهایی باید انجام دهید تا به اهدافتان برسید

یاد بگیرید چطور هدفتان را به بخش های کوچکتر تقسیم بندی کنید

تحصیلات خود را ادامه دهید. یک نوجوان معمولی می تواند از دو مرحله "مدرسه" و "شروع تحصیلات دانشگاهی" بگذرد. نوجوان ها کارهای مختلفی انجام می دهند و تحصیلات معمولا کاری است که کنار گذاشته می شود. گرچه برای موفق شدن باید اینطور به قضیه نگاه کنید که تحصیلات آکادمیک یک سسرمایه گذاری برای آینده است و ابزاری است که به یک نوجوان نشان می دهد چطور یک آدم کنجکاو و مشتاق باشد. علاوه بر این، تحصیلات بهتر می تواند شما را به موقعیت های شغلی بهتری نیز هدایت کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که رشته تحصیلی شما با اهداف و علافه هایتان همگونی داشته باشد.

روابط خود را قوی کنید. نوجوان ها با تغییرات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و این تغییرات قابلیت تغییر دادن روابط را هم دارند. نوجوان موفق بودن به این معناست که بدانید چطور یک رابطه خوب برقرار کنید؛ این کار یک فرصت مناسب هم برای تفریح و هم برای برنامه ریزی برای آینده است. سطح روابط فعلیتان را ارزیابی کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح پختگی و علاقه هایتان را سطح بندی می کنید.

پولتان را مدیریت کنید

یک شغل برای خودتان مهیا کنید. داشتن شغل از شما شخصیتی مثبت می سازد و می تواند به پختگی و بلوغ شما کمک کند. حتی اگر خانواده تان به شما پول می دهد، داشتن درآمد شخصی به شما یاد می دهد که مدیریت زمان، مسئولیت پذیری شغلی، مهارت رهبری، کارگروهی و مهارت های زندگی شما را در مسیر موفقیت قرار می دهد. همچنین کسب درآمد شخصی باعث می شود جیب شما خالی نشود و کاری که با درآمدتان انجام می دهید به خودتان بستگی دارد.

مخارجتان را تنظیم کنید. به عنوان یک نوجوان پول تو جیبی، هدیه و درآمد شخصی می تواند منبع درآمد شما باشد. یادگیری مدیریت پولتان از آنجا شروع می شود که بدانید کجا پولتان را خرج کنید. برای یک دوره زمانی مشخص، مثلا یک هفته یا یک ماه دفترچه ای برای نوشتن مخارجتان تهیه کنید. سپس مخارجتان را ارزشیابی کنید و ببنید پولتان را در چه زمینه ای هزینه ای می کنید؛ ببینید پولتان را برای چیزهای ضروری هزینه می کنید با کارهای تفریحی. نوشتن این دفترچه مخارجتان را همیشه جلوش چشمتان می آورد و باعث می شود تا پولتان را مدیریت کنید و بودجه تان را ذخیره کنید.

پولتان را ذخیره کنید

به محض اینکه پولی در می آورید وسوسه می شوید که آن را خرج کنید. به عنوان یک نوجوان بی توجهی به این مسئله کار آسانی است. برای طی کردن مسیر موفقیت باید بیاموزید که پول می تواند ذخیره شود تا در جاهای مهم تری خرج شود. برای این کار می توانید یک حساب بانکی باز کنید. برای انتخاب بانکتان تحقیق کنید و بهترین بانک را انتخاب کنید.

برای افتتاح حساب نیاز به امضای والدینتان دارید چرا که هنوز به سن قانونی نرسیده اید. از والدینتان بخواهید حساب شما را چک کنند و شما را در مدیریت هزینه هایتان یاری نمایند.

بَرج هایتان را کنترل کنید

برج شامل هزینه هایی کاملا غیرمترقبه و غیرمنتظره می باشد.

خرج پول کردن همیشه آسان تر از ذخیره کردن آن است. خریدهای کوچک می توانند خرجی اضافه بر پول های پس انداز شده شما تحمیل کند و در اکثر مواقع می توانید از این هزینه ها اجتناب کنید. دوری از خرج های غیرضروری چه برای نوجوان ها و چه برای افراد بزرگسال کاری دشوار است بنابراین کنترل هزینه ها در سنین نوجوانی می تواند باعث مدیریت بهتر پولتان در طول زندگیتان شود.

یک هفته از خرید آن اجتناب کنید؛ اگر واقعا نیازی به آن نداشتید آن را نخرید ولی اگر دیدید به آن وسیله نیاز دارید آن را تهیه کنید.

مسئولیت های بیشتری را به گردن بگیرید

مستقل تر شوید. استقلال مقوله مهمی برای یک نوجوان است. استقلال به عنوان یک امر ضروری در طول زمان برای شما ایجاد می شود ولی وقتی نوجوان ها شروع به مستقل شدن می کنند معمولا این را به عنوان یک سرافرازی و افتخار می بینند.  قوانین منزلتان را بشناسید و سعی کنید از استقلالتان در جهت کمک به خانواده تان بهره ببرید: غذایتان را خودتان بپزید، وسایلتان را خودتان جمع کنید، از خواهر و برادرهای کوچکترتان مراقبت کنید، از والدیناتان بخواهید  نظارتشان را بر شما کم کنند، یک شغل پاره وقت دست و پا کنید و … . به همان نسبت که مستقل تر و مسئولیت پذیرتر شوید احتمال شکست هم افزایش می یابد. توجه کنید که شکست می تواند باعث رشد شما شود و به قول ما ایرانی ها "شکست مقدمه پیروزی است".

استفاده از وسایل نقلیه مختلف را یاد بگیرید. از جایی به جایی رفتن به این معنا نیست که حتما خودتان رانندگی کنید ولی به عنوان یک نوجوان رانندگی کردن هم یک قدم بزرگ در مسئولیت پذیری و استقلال است. گواهینامه رانندگی را فراموش نکنید و هرگز بدون آن دست به فرمان نزنید. همچنین فراموش نکنید که رانندگی کردن تنها راه جا به جایی و نقل مکان نیست. شهرها وسایل نقلیه عمومی ای دارند که نوجوان ها به راحتی می توانند از آن ها استفاده کنند. سعی کنید راه های مختلف رسیدن به مقصد را یاد بگیرید و جاهای مختلف شهر را بشناسید. این کار به شما را در مدیریت زمانتان یاری می کند.

بیشتر سفر کنید. هرقدر که بزرگتر شوید، شهرتان کوچکتر می شود و دنیا به نسبت زیادی بزرگ می شود. سفرهای خانوادگی به شما کمک می کنند مناطق مشخصی را سیر و سفر کنید ولی سفر به اقصی نقاط این کره خاکی این امکان را برای شما فراهم می کند تا مسئولیت پذیرتر و مستقل تر شوید. یک شخص جوان موقعیت های بهتری برای سفر به خارج دارد؛ مانند تحصیل در کشور خارجی، یادگیری زبان یا برنامه های داوطلبانه دیگر. اگر خانواده تان در جایی بسیار دور از شما زندگی می کنند با یک سفر تابستانی پیش آن ها بروید. سفر کردن این شانس را به شما می دهد تا شخصیتتان را بسازید.

زمان درخواست کمک و نصیحت را بشناسید. مسئولیت پذیری و استقلال به هیچ وجه به این معنا نیست که "تنها و یکه" باشید. برگزیدن وظایف جدید و حرکت به سوی اهداف کار سختی خواهد بود. درخواست کمک از دیگران نشان دهنده پختگی، بلوغ و اعتماد به نفس شماست. از والدین، خواهر و برادر بزرگ‌تر، معلم و مشاور و هر کسی به او اعتماد دارید کمک و مشاوره بگیرید. باز کردن کانال های ارتباط در سنین جوانی یک عادت عالی در مسیر موفقیت است.

 

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

ارسال دیدگاه

انتشار یافته : 0 ، در انتظار بررسی : 96
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند. در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.

افزایش لایک و فالوور

کی عکس تلگراممو دیده؟

رفع ریپورت تلگرام

کسب درآمد از ربات تلگرام

حرفه ای شدن در اینستاگرام