چگونه به اضافه کردن و ویرایش متادیتا (Metadata) در فتوشاپ بپردازیم؟

متاسفانه باید بگوییم متادیتا یا فرا داده برای کاربران عادی و متوسط چندان اهمیت ندارد. این دسته از کاربران با استفاده از موبایل عکس هایشان را می گیرند و سریعاً بر روی شبکه های اجتماعی و سایت ها آپلود می کنند. اما خبر ندارند که موقعیت دقیق مکانی که در آن عکس گرفته اند مستقیماً از طریق متادیتای تصویر در دسترس است. مردم عادت کرده اند به صورت خودکار عکس بگیرند و فکر کنند که دیگر نیازی به بررسی دوباره ی آنها نیست. راستش را بخواهید اگر یک عکاس یا طراح حرفه ای باشید متادیتا نه تنها چیز بدی نیست بلکه باعث شناخت بیشتر شما و کارتان می شود. دوربین ها اطلاعات زیادی همچون تنظیمات دوربین، زمان تصویربرداری و… را به صورت متادیتا بر روی عکس های گرفته شده ذخیره می کنند که این کار برای اشخاص حرفه ای بسیار مفید خواهد بود. نرم افزار معروف فتوشاپ نیز همچون این دوربین ها عمل می کند با این تفاوت که به صورت پیش فرض اطلاعات زیادی را بر روی عکس نمی نویسد. اما خوشبختانه شما قادر خواهید بود از طریق این برنامه به اضافه کردن یا ویرایش فرا داده های موردنظر خود بپردازید. در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا شما را با نحوه ی این کار آشنا کنیم.

 

وارد نرم افزار فتوشاپ شده و فایل PSD یا تصویر موردنظر خود را در داخل آن باز کنید. اگر یک عکس را باز کنید احتمالاً از قبل شامل چند متادیتا باشد اما می توانید آنها را ویرایش کرده یا موارد جدیدی را بدان اضافه کنید. اگر هم خودتان یک فایل در فتوشاپ ساخته باشید تعداد این متادیتا ها اندک خواهد بود. تنظیمات پیش فرض برای اضافه کردن متادیتا در فتوشاپ شامل نام نویسنده، تاریخ ساخت فایل و چندین مورد مشابه دیگر می باشد.

برای اضافه کردن متادیتا، وارد منوی File شده و سپس بر روی گزینه ی File Info… کلیک کنید.

 

 

یک پنجره ی جدید باز می شود که در داخل آن می توانید به ویرایش یا اضافه کردن متادیتا بپردازید. فتوشاپ از فرمت استاندارد XMP برای ذخیره ی متادیتا استفاده می کند. این فرمت توسط کمپانی ادوبی توسعه یافته و مقدار قابل توجهی از اطلاعات را ذخیره می کند. به صورت کلی شما می توانید عنوان سند، نام نویسنده، عنوان نویسنده، وضعیت کپی رایت، توضیحات، کلمات کلیدی، امتیازدهی و نکته ای حول کپی رایت را وارد کرده و به عنوان متادیتا ذخیره کنید.

همچنین قادر خواهید بود با ورود به تب Camera Data به ویرایش یا اضافه کردن متادیتا مربوط به دوربین هم بپردازید. تب GPS Data نیز به شما اجازه می دهد موقعیت مکانی ثبت شده برای عکس را ویرایش یا اضافه نمایید.

 

 

اگر تصویر باز شده فایلی باشد که خودتا در فتوشاپ باز کرده اید می توانید اول از همه به تب Raw Data در این پنجره مراجعه کرده تا متادیتای پیش فرض تعیین شده برای آن را مشاهده یا ویرایش کنید. در آخر کافیست بر روی دکمه ی OK کلیک کرده و سپس به ذخیره ی عکس بپردازید. مشخص است که اینبار عکس شما با متادیتای جدید ذخیره خواهد شد و خیالتان از بابت همه چیز راحت خواهد بود.

لازم به ذکر است برای خواندن متادیتای یک فایل در سیستم عامل ها اعم از ویندوز و مک کافیست وارد تب Properties یا Details فایل مربوطه شوید. سیستم عامل شما قادر خواهد بود فرا داده های مهم یک فایل را نمایش دهد اما قادر به نمایش تمام آنها نیست. در اینصورت می توانید از نرم افزارهای جانبی برای این کار استفاده کنید یا اینکه از همین ترفند فتوشاپی اینبار برای مشاهده ی متادیتا ها بهره ببرید. امیدوارم که از این ترفند نهایت استفاده را برده باشید.

چه امتیازی می دهید؟
5 / 5.00
[ 1 رای ]

ارسال دیدگاه

انتشار یافته : 1 ، در انتظار بررسی : 96
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند. در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.

روح الله ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

سلام.گوشی من هواوی پی۹لایت هستش این گوشی کابل otgرو پشتیبانی نمیکنه که بهش فلش وصل کنم میخاستم بدونم ترفندی برای اجرای فلش رو گوشی دارین یا نه ممنون.

افزایش لایک و فالوور

کی عکس تلگراممو دیده؟

رفع ریپورت تلگرام

کسب درآمد از ربات تلگرام

حرفه ای شدن در اینستاگرام